חבר שלי התלהב מתמונות שצילם והתפאר בהן. החלטתי לשבח אותו, בדרכי. להלן ביקורותי הקונסטרוקטיביות על צילומיו.
אל תיתן לאנשים הקטנים ואכולי-הקנאה האלו להסיט אותך מדרכך. העומק האקספרסיבי ביצירותיך, יחד עם עיבודי הפוטושופ מלאי-ההשראה והמעוף ובחירת הסובייקטים המבריקה, מצליחים להעביר באופן מדוייק להפליא אך בו-בזמן חמקמק ומאתגר פרשנותית (עד אותו רגע בו שברי ההקשרים המפרפרים בשולי הכרתו של המתבונן מתחברים וצפים להם מעלה ברגע אחד של כמעט-התגלות) את המסר הפוליטי המעודן אך החד-כתער שעומד מאחורי היצירות, דבר שיגרום לרוב האנשים לעבור חוויה עוצמתית של שינוי פרספקטיבה, כזאת שתלווה אותם לשארית חייהם.
לא לי.
רק לאחר התבוננות ביקורתית של עין מנוסה ובוגרת, ניכרת בצילום תשומת הלב המדוקדקת לפרטים והטיפול הכמעט סיזיפי באלמנטים הויזואליים, החל מהקטן והבלתי-נראה לעין, לכאורה, ועד לתצריפים ההרמוניים הגרנדיוזים (שבכוונת-מכוון מדוייקת להפליא אינם מושלמים, ובכל אחד ואחד מהם נוכחת הפרעה דיסהרמונית - שלא לומר דיסוננטית - המבטלת כל אפשרות לסימטריה מושלמת ושקופה מדי, הפרעה המונעת מחוויית המתבונן כל אפשרות לשקוע, מרצון או שלא מרצון, למחזות של עצלות הכרה פסיבית ומנוונת). עם זאת סביר להניח שעבור מי שאינו מנסה במודע לבחון את היצירה בכלים אנליטים, או שאינו מיומן בכך, מתקבל הרושם שהיצירה היא פרי תהליך טבעי לחלוטין, כמעט ללא מגע יד אדם, והיא בתולית ובלתי-מעובדת. יש שיחשבו שהיכולת למזג את שני האספקטים הסותרים לוגית זה את זה, לכאורה, היא לא פחות מגאונית. לצערי אינני אחד מהם.
עכשיו ברצינות:
נראה שזו משימה בלתי-אפשרית: לדחוס לתוך סד ויזואלי דו-מימדי, מלבני, מסר המצליח להדגים את מהותה של אחת מחידות הקיום היסודיות של ההוויה האנושית: אותם כבלים שקופים וגמישים המתוחים מעל לתהום הקיומית המפרידה בין שני פני הווייתנו: בין הארצי לבין הטרנסצנדטלי, בין הכאוטי לבין הקוהרנטי, בין הקקופוני לבין ההרמוני, בין בר-החלוף לבין הנצחי, בין החייים לבין האל-חיים. ברור לנו, עם זאת, שהתמונה שצילמת אינה רלבנטית כלל לשאלה זו, או לכל שאלה אחרת.
תכופות, כאשר אנו כבר בטוחים שכל הניתן להיאמר כבר נאמר, שתכולתו של מאגר ההשראה ממנו ניזונים מעיינות היצירתיות האנושית אינה, כפי שאולי היינו רוצים לקוות, אינסופית, אנו נתקלים ביצירה חדשה היכולה לעמוד בשורה אחת ובקומה זקופה לצד נכסי צאן הברזל של התרבות המודרנית. זאת, כמובן, אינה יצירה כזאת.
Comments